DVOJITÁ STÍHAČKA
|
Tuto kategorii začíná hrát pouze jeden
tým. Na písknutí rozhodčího se týmy vymění a pokračují tam,
kde předchozí tým skončil. Toto se děje celkem 2x, proto
DVOJITÁ stíhačka. |
UKÁZKA |
|
LOUTKY
|
Na scéně jsou dvě židle. Dva hráči na
nich stojí a dva hráči jsou pod nimi. Hráči nahoře animují
hráče dole jako loutky a vytvářejí příběh inspirovaný loutkovým
divadlem. |
--- |
|
DOPIS
|
Jeden hráč z každého týmu čte dopis,
následují 2 minuty improvizace inspirované přečteným dopisem. |
UKÁZKA |
|
DABING ABC
|
Tuto kategorii hrají tři hráči, kteří se navzájem dabují. Hráč B dabuje hráče A, hráč C dabuje hráče B a hráč A dabuje hráče C. Jedná se o jednu z nejvíce technicky náročných kategorií. |
UKÁZKA |
|
PRSKAVKY
|
Obvykle 2 hráči z každého týmu se postaví
zády k divákům, rozhodčí je vyvolává po jednom. Improvizuje
se 30 sekund na jedno slovo z publika. |
UKÁZKA |
|
DUET
|
Dva hráči, každý z jiného týmu, se postaví
proti sobě zády, námětem je jedno slovo z publika, otáčí
se a hrají spolu, improvizaci si hráči ukončují sami neutrálním
pohledem do publika. |
UKÁZKA |
|
EN FACE
|
Obdoba rozhlasové hry. Obvykle po 2 hráčích
z každého týmu stojí vedle sebe s pohledy upřenými dopředu.
Hrají jen s minimální mimikou a bez použití gest. |
UKÁZKA |
|
VYPRÁVĚNÁ
|
Jeden z hráčů se stává vypravěčem, který
se postaví vzadu doprostřed scény a zpravidla improvizaci
uvádí popisem situace, ve které se postava nachází, vyprávění
se střídá s hraným dějem, vypravěč může děj výrazně posunovat. |
UKÁZKA |
|
MIKROFON
|
Hraje se stejně jako volná, s tím rozdílem,
že ve chvíli, kdy někdo z publika zakřičí "mikrofon!" se
postava, která právě mluvila, chopí mikrofonu a vyzpívá
z pocitů a nálad, které jí v dané chvíli a v dané roli cloumají,
popřípadě posune děj dále. Zpravidla odzpívá 4-5 veršů své
písně a vrací se zpět do děje. |
UKÁZKA |
|
DIAPOZITIVY
|
Dva hráči, z každého týmu jeden, uvádějí
prezentací nějaké události či situace a ostatní hráči z
týmů jim pomáhají demonstrací živých obrazů(vytváření diapozitivů),
které uvaděči popisují, vysvětlují a upravují. |
UKÁZKA |
|
FM RÁDIO
|
Improvizace se hraje bez světel, tzn.
že herci i diváci nic nevidí. Hráči sedí v půlkruhu na jevišti
a představují zvuky, slovy a písněmi vysílání rozhlasu. |
UKÁZKA |
|
TOASTER
|
Všichni hráči jsou na scéně v dřepu a
na písknutí rozhodčího postupně vyskakují. Hrají jen s těmi
hráči, kteří aktuálně vyskočili s ním a společně rozvíjejí
hru. Po celou dobu této improvizace si drží svou roli. |
UKÁZKA |
|
DUÁL
|
Začíná se normálně v češtině jako volná
improvizace na zadané téma, ale v okamžiku, kdy někdo z
publika řekne „Duál“ tak se hráči přepnou do „cizího jazyka“,
kterému nemusí nikdo rozumět a při dalším vyslovení se přepnou
zpátky do češtiny. |
UKÁZKA |
|
POSLOVENSKY
|
Improvizace probíhající v duchu jazyka
našich východních sousedů. |
UKÁZKA |
|
POSLEDNÍ VĚTA
|
Tuto kategorii hrají tři týmově smíšené
dvojice hráčů. Diváci určí každé dvojici prostředí, ve kterém
se bude improvizace odehrávat. Ve chvíli, kdy rozhodčí pískne,
dvojice ustrne v poslední pozici, a rozhodčí zopakuje jejich
poslední větu. Ta se stává první větou, se kterou následující
dvojice začíná improvizaci ve svém prostředí. |
UKÁZKA |
|
TAM A ZPĚT
|
Improvizuje šest hráčů. Každý z hráčů
dostane od diváků jedno klíčové slovo, které se stává signálem
pro jeho příchod a odchod ze scény. Diváci určí prostředí,
ve kterém začíná hrát improvizaci dvojice hráčů. Pokud některý
z nich vysloví klíčové slovo spoluhráče, musí ten, jehož
klíčové slovo zaznělo, motivovaně přijít na scénu, či z
ní odejít. |
UKÁZKA |
|
PYRAMIDA
|
Na počátku této improvizace je jeden
hráč na scéně a vykonává diváky určenou činnost. Rozhodčí
pískne, hráč se zastaví v poslední pozici a přichází druhý
hráč, který pro rozvoj společné hry vezme v potaz výraz
a gesto hráče stojícího ve štronzu. Rozehrává však úplně
jinou improvizaci, než byla ta předcházející. Takto postupně
přichází pět hráčů. Okolnosti se s každým novým hráčem vždy
promění. Když je na scéně šest hráčů, ten který přišel jako
poslední, musí najít vhodnou chvíli, aby motivovaně z improvizace
odešel. Zbylá pětice hráčů se vrací k předcházející (tedy
v pořadí páté) improvizaci, kdy jich na scéně bylo ještě
pět. Takto postupně hráči zase ubývají a musí se vrátit
do předcházející improvizace, až na scéně opět zůstane jen
jeden hráč, který svoji vlastní ukončí. |
UKÁZKA |
|
DŮM A ZAHRADA
|
V této kategorii je jeviště rozděleno
na dvě pomyslné poloviny. Jedna strana je označena jako
zahrada, druhá jako dům. Hrají zpravidla dvě dvojice hráčů.
Každá dvojice hraje jednu postavu, ve které se střídají,
na své polovině jeviště, tedy v domě nebo na zahradě. Pokud
hráč odchází „ze zahrady“ (tedy ze své poloviny), musí na
druhé straně jeho spoluhráč okamžitě přijít „do domu“. Hráči
„do domu“ nebo „na zahradu“ volají vždy směrem ven z jeviště.
|
--- |
|
POETICKÁ
|
V této kategorii hráči rozvíjejí příběh
na zadané divácké téma v básnické řeči, pomocí rýmů. Příběh
i poezie mají být v rovnováze. |
UKÁZKA |
|
RUCE
|
Dva hráči z každého týmu jsou odborníky
v diváky dané oblasti. Každá dvojice jednoho týmu představuje
jedince, kdy jeden je rukama(vytváří gesta) a druhý zbytkem
těla(hovoří) jedné osoby. |
UKÁZKA |
|
SCHIZOFRENIE
|
Hrají z každého týmu dva hráči. Ti hrají
vždy jednu postavu, ale každý z nich dostane od diváků zadanou
protikladnou emoci(nebo charakter). Hráči se mění na své
tlesknutí. |
UKÁZKA |
|
ČTVEREC
|
Dva hráči z každého týmu se rozestaví
do rohů pomyslného čtverce. Rozhodčí „otáčí“ čtvercem, aby
byli k divákům otočeni vždy právě dva hráči. Ti rozvíjí
improvizaci v diváky zadaném prostředí vždy se sousedícím
hráčem. Hráči si drží svou postavu ve všech prostředích. |
UKÁZKA |
|
NÁTLAK
|
Z každého týmu jeden hráč má za úkol
donutit toho druhého k něčemu, co si vymyslí diváci, aniž
by donucovaný věděl k čemu. |
UKÁZKA |
|
VIDEODABING
|
Zpravidla po jednom hráči z každého týmu
dabují filmovou ukázku na zadané téma. |
UKÁZKA |
|
SPORTOVNÍ KOMENTÁTOR
|
Dva hráči, z každého týmu jeden, probírají
sportovní úspěchy a kariéru jednoho z nich a za nimi probíhá
simultánní překlad do znakové řeči. |
--- |
|
ČERVENÁ KNIHOVNA
|
Improvizace inspirovaná jihoamerickými
telenovelami. Většinou jako součást změny žánrů. |
--- |
|
ZMĚNA ŽÁNRU
|
Improvizace probíhá na zadané téma nejprve
ve volném prostředí a na písknutí rozhodčího se mění žánr
improvizace (telenovela, horor, pohádka apod.). Téma musí
hráči udržet v každém žánru. Hrají zpravidla dva hráči. |
UKÁZKA |
|
SMRT V JEDNÉ MINUTĚ
|
2 hráči mají jednu minutu na to, aby
jeden z nich motivovaně a smysluplně zemřel. Diváci určují
prostředí, kde se událost odehraje. |
--- |
|
DABOVANÁ
|
2 hráči z každého týmu. Každý hráč vstupující
na scénu má svého dabéra, který za něj mluví. Hráč, který
hraje, je otočen většinu času obličejem přímo do publika.
V této kategorii se používají výrazná teatrální gesta a
výrazná mimika. |
UKÁZKA |
|
SPOON RIVER
|
Čtyři hráči se postaví do řady vedle
sebe. Každý z nich je jiná postava, která vypráví svůj příběh
nezávisle na ostatních. Příběhy jednotlivých postav se postupně
prolínají. |
--- |
|
KAM ZMIZEL TEN STARÝ SONG
|
Improvizaci začínají dva hráči - moderátor
a nějaká slavná osobnost, zpravidla z hudební branže. Povídají
si, co ovlivnilo jeho tvorbu, jaké písně. Ty jsou pak v
průběhu krátce zazpívány ostatními hráči. |
UKÁZKA |
|
BARMAN
|
Do baru přicházejí hosté, kteří se svěřují
se svými trápeními barmanovi a často to vyjadřují písní. |
UKÁZKA |
|
LOVESONG
|
Z každého týmu jeden hráč zpívá milostnou
píseň jednomu dobrovolníkovi z řad diváků. |
UKÁZKA |
|
OSTRAVSKÁ VYPRÁVĚNÁ
|
Hráči se rozdělí do dvou řad a z těchto
řad pak střídavě vystupují, při čemž vyprávějí kousek příběhu
na divácké téma. Do vyprávění vstupují i ostatní hráči jako
zvuky a přímé řeči postav z příběhu. Tato kategorie se také
často hraje ve verších. |
UKÁZKA |
|
JAZYKOVÝ KURZ
|
Z každého týmu nastoupí jeden hráč. Hráči
stručně uvedou jazykový kurz (česky a šumlovaně), naučí
2 nová slovíčka. Slovíčka postupně představí ve frázích
ostatní hráči. První šumlovaně, druhý přeloží. Lektoři zopakují
slovíčka. Následujíci 2 minuty šumlovaná improvizace s využitím
slovíček, jeden dabér monotóně překládá. (tuto kategorii
vymyslely Ostružiny) |
--- |
|
S REKVIZITOU
|
Hrají jeden z každého týmu. Rozhodčí
má připraven předmět, se kterým hráči hrají improvizaci
a který se během improvizace stává zástupnou rekvizitou
a proměňuje. |
--- |
|
ZPÍVANÁ
|
Hraje se na dva různé způsoby. Při jednom
z nich se hráči postaví do půlkruhu a na hudbu z klavíru
vytvoří nějaké sborové melodické pozadí. Potom postupně
vystupuje hráč za hráčem a každý zazpívá kus příběhu. Poslední
hráč by měl dospět k pointě. Při druhém způsobu hráči také
dělají sbor.Ze sboru vystoupí sólista a zpívá hlavní příběh.
Sólistů může být najednou na scéně i více. |
UKÁZKA |
|
REKLAMA
|
Krátká improvizace podle modelu reklamy.
Často součást změny žánrů. |
--- |
|
TELESHOPING
|
Improvizace inspirované klasickým teleshopingem.
Často součást změny žánrů. |
--- |
|
FILMOVÁ UPOUTÁVKA
|
Kopíruje klasické filmové upoutávky.
Uvádí nejdůležitější momenty filmu. Na konci je závěrečná
pozvánka do kina. |
--- |
|
KOMIX
|
Dva hráči (jeden z každého týmu) se postaví
dopředu na stranu jeviště a ostatní hráči vytvářejí statické
komixové „obrázky“. Hráči vepředu přednášejí repliky postav
na obrázku. |
--- |
|
POROVNÁVACÍ ŽENY VERSUS MUŽI
|
Hraje se jako volná kategorie s tím,
že na stejné téma nejprve hrají pouze muži(ženy odchází,
aby neslyšely a neviděly, co hrají muži), potom na to samé
téma hrají ženy (nebo naopak). Jedná se tak pokaždé o zcela
jinou improvizaci. |
UKÁZKA |
|
KVARTET
|
Hraje se jako duet, ale se čtyřmi hráči,
kteří hrají najednou. Hráči se na začátku postaví do čtyřech
rohů jeviště zády k sobě, na písknutí se otočí a hrají na
dané slovo. Scénka se také zakončuje pohledem všech hráčů
do diváků. |
--- |
|
ROZHLASOVÁ HRA
|
Podobně jako vysílání FM hraje se také
potmě. Jedná se o jeden díl rozhlasové hry na pokračování. |
--- |
|
RYBA VE ČTYŘECH
|
Velmi podobné smrti v jedné minutě. Hraje
se také v daném prostředí. Hrají celkem 4 hráči, dva z každého
týmu. Přesně po minutě umírá první z nich, a pak každou
další minutu jeden hráč. Poslední hráč smysluplně umírá
v poslední vteřině. |
--- |
|
VNITŘNÍ HLASY
|
Na scéně začínají hrát dva hráči v podstatě
volnou improvizaci na dané téma. Každý hráč má spoluhráče,
který hraje jeho „vnitřní hlas“, tj. stojí za oponou (na
straně) a v okamžiku kdy hráč na jevišti přemýšlí, jeho
vnitřní hlas čte jeho myšlenky. |
--- |
|
POLOVINA ČASU
|
Hraje obvykle po jednom hráči z každého
týmu. Kdy na začátku má improvizace na dané téma délku jedné
minuty. Potom ti samí hráči opakují ten samý děj, ale čas
se zkrátí na polovinu. Takhle se postupně zkracuje čas až
se nakonec končí na 3,75 vteřiny. Pro veleborce až na 1,875
vteřiny. |
UKÁZKA |
|